Reden #4: “Je bent te duur.”

Ik train organisaties, teams en individuen in gelijkwaardig werken. Iedereen die gelijkwaardig gaat werken, wordt daar blij van. 
 
Nog veel meer mensen beginnen er niet aan. En daar hebben ze hun redenen voor… 
 
Eerder schreef ik over de redenen “Straks heb ik als leidinggevende niets meer te zeggen”, “Deze aanpak kost teveel tijd.” en “Ik doe het op mijn eigen manier.”
 
In deze blog een ander soort reden: je vindt me te duur.
 
 

Geld kun je maar 1x uitgeven

 
Het leven is duur.
 
En geld kun je maar 1x uitgeven.
 
Of het nodig is of niet: jij let op je geld, je kiest nauwkeurig waar je het aan uitgeeft.
 
Je hebt inmiddels e.e.a. van mij gelezen, misschien hebben we zelfs al een keer samengewerkt. En je vindt het prachtig: deze aanpak zou heel goed werken voor jouw team of in ieder geval voor jou persoonlijk!
 
Je zou je team of jezelf graag verder laten trainen hierin.
 
Maar niet tegen elke prijs!
 
Misschien heb je zelfs al een beetje zitten rekenen… ‘als hij zoveel werkt, voor zoveel uren… dan vraagt hij dus x per uur.’
 
Uiteindelijk kies je ervoor om niet met mij te gaan werken. Je vindt me te duur!
 
 

Mijn proces

 
Misschien heb je het ook wel eens meegemaakt, dat je een product ging verkopen en moest kiezen wat het zou gaan kosten.
 
Ik stond en sta vaak voor die keuze: bij het bepalen van mijn vaste producten (workshops/training), maar ook bij al het maatwerk wat ik doe. Bij dat laatste vind ik het nog lastiger.
 
Lang heb ik gedacht vanuit mijn klant: ‘dit zal hij wel te duur vinden, dus ik moet het maar zo goedkoop mogelijk aanbieden.’
 
Tot ik steeds meer de waarde voor de klant zag en ging denken vanuit de vraag: ‘wat is de waarde van wat ik aanbied?’
 
Snap je de omslag? De waarde bepaal ik niet langer op basis van de klant, maar op basis van wat ik aanbied.
 
Enige nuance is wel op z’n plek: ik weet dat niet iedereen evenveel te besteden heeft en probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden!
 
Waar het mij om gaat is dat de waarde-uitwisseling gelijkwaardig is. 
Ik geef jou iets, jij geeft mij iets en die uitwisseling is gelijkwaardig.
 
Voor mij kloppen de prijzen nu. Ik geloof in de waarde die ik breng!
 
 

Drie perspectieven

 
Je kunt er op verschillende manieren naar kijken.
 
Ik noem je er drie.
 
1. Het is andersom: je gaat geld besparen! Bij de meeste organisaties is het een korte termijn-waan dat ik te duur ben.
Binnen de organisatie zijn allerlei processen die tijd (en dus geld) kosten. Die processen zijn vaak verre van effectief georganiseerd. Daar komt nog bij dat werknemers niet blij zijn en daardoor ook minder productief zijn en minder goed werk afleveren.
 
Ik daag je uit om eens te denken vanuit de kosten die je kunt besparen door effectiever en meer in verbinding te gaan werken.
 
Pas schreef ik al over alle tijd, energie en geld die we weggooien met de manier van notuleren (lees hier de blog). Dat is maar één ding.
Nog zo’n punt: altijd vergaderen met z’n allen. De vergaderingen zijn met veel te grote groepen, zo groot dat nooit iedereen een inbreng kan hebben. Dat zijn vergaderingen die in-effectief zijn, vaak voor verwijdering zorgen en daarmee onnodig veel geld kosten.
 
Op die manier heb je mij snel terugverdiend.
 
Denk dus meer in lange termijn, een duurzame werkwijze en alle besparingen die je daarmee zal doen!
 
2. Geluk is onbetaalbaar. Een klant van mij schreef het volgende:
 
“Ik heb in mijn leven vaak geld uitgegeven aan dingen die mij tijdelijk wat moois/leuks brachten. Als ik toen had geweten dat een training als deze iets leuks en moois is wat de rest van je leven ook leuker en mooier maakt dan had ik daar natuurlijk al eerder geld in geïnvesteerd.
Ik heb een soortgelijke training gevold een jaar geleden en ik ben onwijs dankbaar voor wat het me heeft gebracht én wat het me nog gaat brengen.”
 
De waarde van wat ik bied is niet te vergelijken met een geldbedrag.
 
Het is als het koffie-apparaat wat ik ooit voor mijn vrouw kocht. Nog elke (!) dag geniet zij van de koffie en niet zelden zegt ze me hoe lekker ze haar eigen koffie vindt.
Het is als de reclame die Mastercard ooit had: alles kost geld, maar geluk is ‘onbetaalbaar.’
 
Dat is wat het is: ik geef je iets wat geluk brengt, geluk met jezelf en geluk met de ander. Het gaat z’n uitwerking hebben in je werk en in de relaties die je aangaat. Dan is geld al snel geen issue meer, daar overtreft de waarde van wat je hebt dat wat het jou gekost heeft!
 
3. Gelijkwaardige waarde-uitwisseling. En dan nog zijn er mensen die het gewoon niet kunnen betalen, het geld staat niet op je rekening! Wat zou je graag meedoen, wat zou het je goed doen, wat zou het goed zijn voor je organisatie.
 
Ik geef geen korting. Sorry. Daarvoor geloof ik teveel in de waarde die ik breng.
 
Ik zeg je wel dit: geld is maar één van de vele middelen die een waarde vertegenwoordigen. Het gaat me niet om het geld, het gaat me om de gelijkwaardige uitwisseling.
 
Ik heb weleens een klant gehad die het niet kon betalen en voor bijna niks meedeed met de training. Daar stond de waarde tegenover dat hij in zijn netwerk ging rondbazuinen hoe geweldig de methode voor die ander zou zijn… dat heeft me een aantal klanten en een groot netwerk opgeleverd. En dat is ook van grote waarde voor mij!
 
Dus heb je geen geld en wil je wel? Denk dan niet in geld, maar in waarde. Welke waarde kun jij mij bieden?
 
Ik kom graag tot een mooie gelijkwaardige uitwisseling met je!
 
 

Conclusie

 
Als jij dit echt wilt, komen wij er wel uit 😉
 
 
Ben je enthousiast over deze blog? Deel het in je netwerk.
Heb je een mening erover, ben je het oneens of heb je een aanvulling? Like het bericht of schrijf een commentaar hieronder.
Wil je mijn waarde, geloof je dat je meer zal geven dan het je gaat kosten? Kijk dan op deze pagina voor de mogelijkheden voor je team en op deze pagina om zelf mee te doen aan een training.

No Comments

Post a Comment