Uitsmijter: “Je marketing staat me niet aan, ik vind je te pusherig”

 
 
Er is nog nooit iemand geweest die dit tegen me gezegd heeft.
En toch ben ik er weleens bang voor.
 
Daarom deze blog: om te vertellen waarom ik doe wat ik doe. En ook waarom het mij te doen is!

 
 

Vraag en aanbod

 
Het is alweer jaren geleden dat ik aanraking kwam met gelijkwaardig werken. Mijn oudste zoon zat (en zit nog steeds) op een democratische school en daar namen/nemen ze gelijkwaardig besluiten met de kids.
 
Ik vond dit eindeloos fascinerend en besloot zelf een training te volgen.
Sindsdien ben ik lyrisch over deze manier van werken, wil ik zelf niet meer anders én besloot ik dit verder te willen brengen, te willen gaan trainen aan anderen.
 
En steeds vaker raakte ik met mensen in gesprek over hun problemen in samenwerken- en leven. Altijd weer kwam ik met mijn verhaal, mijn aanpak, en werden mensen enthousiast.
 
Dat is niet opgehouden: nog steeds spreek ik veel mensen, hoor hun problemen, vertel mijn aanpak… en worden mensen enthousiast.
 
Het is dus duidelijk dat er een vraag is!
En het moge duidelijk zijn dat er ook een aanbod is😅
 
 

Ontmoeting

 
Het verbaasde mij dan ook (en nog steeds wel eens) dat vraag en aanbod niet bij elkaar komen. Jij hebt iets nodig, ik heb iets te bieden… waarom laat je mij jou niet helpen?
 
De ontmoeting tussen vraag en aanbod bleef uit.
In plaats van de oorzaak daarvoor bij ‘de vrager’ te leggen, besloot ik verantwoordelijkheid te nemen en zélf het maximale te gaan doen om verbinding te maken met ‘de vrager’, met jou dus.
 
Want blijkbaar heb ik nog niet de woorden gevonden die jou helpen om het aan te gaan…
 
Blijkbaar heb ik nog niet het programma ontwikkeld wat zodanig laagdrempelig is dat jij het aan wilt gaan…
 
Of …
 
 

Marketing-taal

 
Mensen zijn geneigd alles te houden zoals het is (status quo bias).
We willen pas echt veranderen als we ons probleem voelen en dat probleem op willen lossen. Als het niet langer gaat en we heel graag willen dat het wél gaat!
 
Ik ben daarom in mijn marketing steeds meer gebruik gaan maken van die wijsheid: eerst zoek ik jouw probleem, geef daar woorden aan en erkenning voor en daarna laat ik je zien hoe het ook anders kan.
 
Daar geloof ik in, volgens mij werkt het zo. Of we nou willen of niet. Sommige mensen vinden het stom dat het zo werkt. Ik vrees dat dit is wat het is, dat dit ingebakken is in onze structuur.
 
Marketing is niet mijn vak. Ik ben geen deskundige marketeer. Dat maakt dat ik het soms lastig vind, dat ik lang nadenk over het vinden van de juiste woorden: woorden die ‘goed werken’ én ook echt bij mij passen. Hoe kan ik de woorden vinden die jou aanspreken én toch bij mezelf blijven?
 
 

Ik geloof in mezelf (als het hier om gaat…)

 
Het leuke is dat ik oprecht geloof in mezelf en wat ik aanbied.
Naast mijn werk als trainer ben ik ook muzikant. En, oef, wat voel ik me daarin vaak onzeker. Ik heb voor duizenden mensen gespeeld en nog steeds kan ik me soms een waardeloze pianist voelen…
 
Op één of andere manier heb ik dat helemaal niet als het gaat over mijn werk als trainer in effectief samenwerken en communiceren.
 
Zeker, tijdens en na een training voel ik me wel eens onzeker, had ik het graag anders gedaan. Dat gaat over mijn rol als trainer, waarin ik een leven lang leer.
 
Maar ik twijfel niet dat jij blij gaat worden als je met mij gaat werken. Dus als ik soms wat verkoperig overkom dan is dit de reden: jouw werken kan zoveel mooier en ik ben ervan overtuigd dat ik je daarbij kan helpen. 😉
 
 

Waar het mij om gaat

 
Laat duidelijk zijn: waar het mij om gaat is de gelijkwaardigheid en hoe blij jij en ik daarvan (kunnen) worden.
 
Meer verbinding in mensen en tussen mensen, daar word ik blij van.
 
Jij beter afgestemd op jezelf én in beter contact met de mensen om je heen. Dáár wil ik je bij helpen, daar word ik blij van!
 
En natuurlijk wil ik er geld mee verdienen. Ik heb ook een gezin te onderhouden. Lees ook mijn blog “Je bent te duur” over geld en dat het ‘slechts’ een vorm van waarde-uitwisseling is…
 
 

‘Je taal staat me niet aan’

 
Het kan nog steeds zo zijn dat mijn marketing je niet aan staat. En daar baal je van, want je gelooft wel in het product wat ik aanbied.
 
Laat het me weten, stuur me een bericht, ik hoor het heel graag! Welke taal/stijl staat je niet aan? En wat zou je liever lezen? Hoe meer ik weet wat jij nodig hebt, hoe meer ik daar rekening mee kan houden.
 
Voel je ook vrij me niet meer te volgen, geen mails te willen ontvangen, etcetera. Pijnig jezelf niet langer met mijn taal!
En voor mij is het ook fijn als jij afhaakt als je toch niet echt wilt. Dan kan ik mijn energie steken in de mensen die wel blij worden van mijn mails/blogs 😉