IkWij-blog #23: Wie effectief wil zijn, moet zwijgen

Effectiviteit, efficiency… hippe woorden in management-land.
 
Want we moeten in dezelfde tijd steeds meer werk doen.
 
Of andersom: we hebben steeds minder tijd, maar het werk blijft hetzelfde.
 
 
In de praktijk is effectiviteit en efficiency ver te zoeken.

Eindeloos ouwehoeren zonder een goed besluit te nemen, eindeloos polderen en niemand is echt blij.

Of wellicht ben je de voorzitter en kap je het vrij snel af, juist om snelheid te behouden.

Maar ja, dan blijken niet alle teamleden tevreden, was nog niet alles gezegd en komt het punt weer op de agenda…

Of er gaat een lading tijd verloren door alle ‘onderons’ gesprekjes over ergernissen, strategieën, bondjesvorming, politiek en meer.
 
 
Ik zal je zeggen wat de eerste sleutel tot effectiviteit is:
 
STILTE
 
Stilte om te luisteren.
 
Stilte om even niet afgeleid te worden door voortdurende nieuwe input van je teamleden.

Jij denkt nog na over iets en iemand roept alweer iets waar je ook wat van vindt…
 
Nee, stilte om even stil te staan om te luisteren naar jezelf. En te luisteren naar de ander.
 
Stilte om te luisteren naar jezelf: wat vind ik eigenlijk? En waarom is dat zo belangrijk voor me? Of juist helemaal niet…
 
Stilte om te luisteren naar de ander: wat bedoelt die ander eigenlijk? Waarom is het zo belangrijk voor hem?
 
 
Stilte
 
 
Ja, als je meer stilte inbouwt kan een bespreking van een punt langer duren…

Maar als dat betekent dat alles is gezegd en er een goed besluit genomen kan worden… dan heb je een bak tijdswinst op de lange termijn.

En nog mooier: wederzijds begrip, ruimte voor elkaar, is magisch! De verbinding die daar ontstaat is nog veel rijker dan ‘snelheid als doel op zich.’
 
 
Stilte is de eerste sleutel. Stilte om te luisteren. Luisteren om te horen.
 
 
Wil je sneller, vooruit? Wees vaker stil in je vergadering.
 
Wil je meer begrip? Wees vaker stil en gééf begrip. Pas als de ander zich gehoord voelt, ontstaat er bij hem ruimte om jou te horen.
 
Hoe doe je dit in de praktijk?

Door het te doen!
 
Praat in rondes en zwijg als je niet aan de beurt bent. Luister. En als je je mond niet langer kan houden, als je echt iets ‘moet’ zeggen? Hou je mond en schrijf het op!
 
Probeer te begrijpen wat je teamleden zeggen. En als je het niet snapt, stel dan een vraag. “Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met …. Kun je het nog eens uitleggen?”
 
Spreek pas als je aan de beurt bent. Gebruik je eigen spreektijd efficiënt. Herhaal niet wat anderen al gezegd hebben, gebruik geen omhaal van woorden. Zeg wat je wil zeggen en geef je beurt dan weer door.
 
 
Dus wees stil, hou je mond. Luister en denk na.
 
Daar worden jij én je teamleden blij van!
 
 
Wil je anders samenwerken met je collega’s, effectiever en meer in verbinding? Download mijn 5 stappen en ga direct aan de slag.
 
 
Ben je enthousiast over deze blog? Deel het in je netwerk.
Heb je een mening erover, ben je het oneens of heb je een aanvulling? Like het bericht of schrijf een commentaar hieronder.
Wil je beter leren luisteren, naar jezelf en de ander, om van daaruit effectiever en efficiënter te werken? Doe mee aan een training! Kijk op deze pagina voor meer info.

No Comments

Post a Comment